Na debacie organizowanej pod hasłem „Przedszkolak potrafi. Nowa jakość edukacji dla najmłodszych” „Mistrzowie Kodowania” i „Centrum Cyfrowe: Projekt Polska” zaprezentowały publikację pt. „Mistrzowie Kodowania Junior. Raport z badań”. Prezentuje ona wnioski z analizy efektów stosowania innowacyjnych metod nauczania z wykorzystaniem technologii cyfrowych w edukacji dzieci w wieku 3-5 lat.
Nasza cyfrowa codzienność nie pozostawia wątpliwości, że dzieci należy przygotowywać do korzystania z nowych technologii. Pytaniem pozostaje jednak, jak najlepiej poradzić sobie z tym zadaniem i kiedy właściwie można zacząć tego typu nauczanie.
W świadomym dokonaniu takiego wyboru może pomóc raport z badań prowadzonych wokół pilotażowej edycji programu „Mistrzowie Kodowania Junior”. Publikacja ta porusza tematykę kontaktu z nowymi mediami maluchów w wieku od 3 do 5 lat i pozwala na zapoznanie się z wypracowanymi rekomendacjami pomocnymi w procesie wdrażania programu oswajania dzieci w tym wieku z nowymi technologiami. Ale nie tylko. Przygotowany materiał podsumowuje również najczęstsze praktyki użytkowania sprzętu ICT przez małe dzieci oraz omawia postawy rodziców wobec wprowadzania ich pociech w cyfrowy świat.
Z przygotowanego raportu wynika, że blisko 50-60% gospodarstw domowych (osób biorących udział w badaniu) jest wyposażonych przynajmniej w jeden telewizor, komputer, tablet lub telefon komórkowy. Średnio 30% z nich dysponuje więcej niż jednym tego rodzaju urządzeniem. Są to sprzęty najczęściej obecne w domach jeszcze przed narodzeniem dziecka, co oznacza, że maluch od początku wzrasta w ich otoczeniu, odbierając je jako coś stałego i naturalnego.
Zrealizowane badania pokazały, że tylko 10% małych dzieci w ogóle nie korzysta z odbiorników telewizyjnych, a aż 24% ogląda telewizję ponad siedem godzin w tygodniu. Inne urządzenia ICT są udostępniane najmłodszym nieporównanie rzadziej - połowa maluchów w ogóle nie używa telefonu komórkowego, tabletu lub laptopa. Oznacza to, że kontakt przedszkolaków ze sprzętem ICT jest ograniczony do biernego używania, bez możliwości kształtowania umiejętności twórczego wykorzystywania technologii cyfrowych.
Autorzy raportu zwracają również uwagę na specyficzną, pełną sprzeczności, postawę rodziców w tym zakresie. Dorośli jednomyślnie podkreślają wysokie walory edukacyjne korzystania z komputera, takie jak nauka liter i cyfr, tekstów piosenek, poprawa sprawności manualnej, wzbogacenie słownictwa czy poznanie podstaw języka angielskiego, jednak aż 60% rodziców w rzeczywistości nie wykorzystuje technologii informacyjno-komunikacyjnych do pomocy w nauce czy w rozwijaniu nowych umiejętności u swoich pociech. A przecież nie ma nic istotniejszego niż pokazanie dzieciom - które mają styczność z nowoczesnymi technologiami od urodzenia - w jaki sposób należy właściwie pracować z nowymi mediami.
Przekazywanie dobrych wzorów młodemu pokoleniu, w każdej dziedzinie, jest również rolą nauczyciela. Niestety w przypadku dzieci w wieku przedszkolnym problem w rozwijaniu umiejętności korzystania z nowoczesnych mediów w przedszkolach stanowi brak dostępności do sprzętu ICT w tego typu placówkach. Przeprowadzone analizy wykazały, że blisko 2/3 badanych przedszkoli nie było wyposażonych w komputery, z których nauczyciele mogliby korzystać w trakcie zajęć. (Niektórzy pedagodzy wykorzystują w pracy z dziećmi prywatny sprzęt: 53% nauczycieli posiłkuje się własnym telefonem komórkowym, około 27% - tabletem).
Więcej informacji na ten temat można znaleźć TUTAJ. Z pełną wersją publikacji „Mistrzowie Kodowania Junior. Raport z badań” można natomiast zapoznać sięTUTAJ.