czwartek, 26 lutego 2015

POZWÓL DZIECIOM GRAĆ

Specjaliści z Instytutu Badań Edukacyjnych (IBE) zachęcają nauczycieli do wprowadzenia nietypowej nauki matematyki - w publikacji „Pozwólmy dzieciom grać” przekonują pedagogów, że warto na lekcjach bawić się z uczniami klockami, grać w karty lub w gry planszowe.

Instytutu Badań Edukacyjnych przygotował nowy poradnik dla nauczycieli pt. „Pozwólmy dzieciom grać”. Jego autorki - Renata Korolczuki i Małgorzata Zambrowska - przekonują w nim nauczycieli, że wprowadzenie gier na lekcji urozmaica metodę nauczania, przełamuje bierne przekazywanie wiedzy i prezentowania rozwiązań. W czasie takich zajęć nauczyciel jest jedynie moderatorem działań, a wszyscy uczniowie zamieniają się w aktywnych twórców.

Gry planszowe czy karciane (a także zabawa klockami) mogą pomóc w kształceniu takich umiejętności matematycznych, jak np. sprawność rachunkowa, wyobraźnia geometryczna, dobór strategii, rozumowanie czy logiczne myślenie. Mogą również wpływać pozytywnie na rozwój umiejętności pracy według ustalonych reguł i zasad u uczniów, a także na ich spostrzegawczość i wykształcenie koncentracji uwagi. Dzięki nim mlodzi ludzie odkryją własne mocne strony, nauczą się samodzielnego rozwiązywania problemów i umiejętności pracy w grupie. Przyswoją również zasady przyjmowania odpowiedniej postawy wobec porażki i zwycięstwa.

W publikacji „Pozwólmy dzieciom grać” osoby uczące matematyki znajdą praktyczne podpowiedzi na temat tego, w jaki sposób wybierać gry do użycia na zajęciach oraz jak planować lekcje z wykorzystaniem tego typu narzędzi (m.in. konkretne tytuły gier, do których dołączone zostały opisy umiejętności, jakie każda z nich może kształtować).

Poradnik „Pozwólmy dzieciom grać” (w formacie pdf) można znaleźć TUTAJ.